فروشگاه های آنلاین تمام اجزای مورد نیاز برای ایجاد، مدیریت و فروش محصولات شما را در یک نقطه ادغام می کنند. برای ایجاد و راه اندازی یک تجارت اینترنتی به فروشگاه نیاز دارید.
هنگام ایجاد فروشگاه اینترنتی خود، حتماً ویژگی های حیاتی زیر را در نظر بگیرید. این ویژگی ها با هم به وضعیت فروشگاه شما به عنوان یک راه حل همه کاره واقعی کمک می کنند.
1- توضیحات محصول
مهم نیست که محصولات شما چقدر خارق العاده و خوب هستند، مشتریان شما بی اطلاع خواهند ماند مگر اینکه توضیحات کافی ارائه دهید. اطلاعات دقیق و کامل، مشتریان را قادر می سازد تا محصول را بهتر درک کنند و آگاهانه تصمیم بگیرند. مشتریان در حالت ایده آل باید بتوانند چندین عکس از یک محصول را قبل از خرید، از جمله نمای نزدیک یا بهبود یافته، مشاهده کنند. برای نمایش چندین عکس از یک محصول در سایت شما، گالری محصولات فروشگاه باید امکان آپلود و مشاهده چندین عکس را در هر صفحه محصول فراهم کند.
2- گزینه های متغیر در سفارش
اجازه دادن به خریداران برای انتخاب متغیر محصول یک روند اینترنتی مهم است. اضافه کردن ویژگی هایی مانند تغییر رنگ یا طرح و .. محصول شما را جذاب تر می کند. و مشتری به خرید تشویق می شود .
3- فروش متقابل
این ویژگی به شما امکان می دهد محصولات مرتبط به هم را همه در یک صفحه تبلیغ کنید. به عبارت دیگر، هنگامی که مشتریان محصولی را بازدید یا به سبد خرید خود اضافه کردند، میتوانید محصولات دیگر را تبلیغ یا توصیه کنید. فروش متقابل، که به عنوان فروش پیشنهادی نیز شناخته می شود، شامل توصیه محصولات یا خدمات دیگر به خریدار بر اساس محصول مورد جستجوی آنها است. فروش متقابل یک رویکرد شناخته شده برای افزایش ارزش کل خرید مشتری در طی یک بازدید از فروشگاه آنلاین شما است.
4- تخفیف های هدفمند و ارسال رایگان
از کوپن تخفیف، کد هدیه، برنامه های وفاداری و پاداش یا هر پیشنهاد هدفمند ویژه دیگری مانند ارسال رایگان می توان برای جذب مشتری استفاده کرد . به عنوان مثال می توانید در قبال مقدار مشخصی از خرید محصولات به مشتری کد تخفیف پیشنهاد کنید یا سفارش را بدون دریافت هزینه ارسال بفرستید .
5- بازاریابی اجتماعی
امروزه پلتفرم های رسانه های اجتماعی زیادی از جمله فیسبوک، پینترست، اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب، توییتر و لینکدین وجود دارد. مشتریان شما می خواهند از طریق این سایت ها با کسب و کار شما تماس بگیرند، اما نحوه انجام این کار به سرعت در حال تغییر است. امروزه مشتریان آنلاین از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط و گفتگو با مشاغل، دریافت معاملات و کوپن های ویژه، خرید از مشاغل و حتی کمک به فروش محصولات شما به دوستان خود استفاده می کنند. اغلب، مشتریان میخواهند بتوانند کسبوکارها را در وبسایتهای مختلف رسانههای اجتماعی بررسی و رتبهبندی کنند. یک فروشگاه باید عملکرد مورد نیاز برای تسهیل بیشتراین تعاملات را داشته باشد.
6- سیستم پرداخت متنوع
یک فروشگاه آنلاین عالی باید از انواع شیوه های پرداخت متنوع در صورت لزوم پشتیبانی کند. باید از روشهای پرداخت مختلفی مانند درگاه بانکی ، کارت به کارت، واریز نقدی و کیف پولهای دیجیتال و غیره پشتیبانی کند .
7- روش های مختلف حمل و نقل
برای اطمینان از اینکه مصرف کننده شما محصول خود را به موقع دریافت می کند، بهتر است چندین روش حمل و نقل برای فروشگاه تعریف کنید . مهم است که روش های تعریف شده در مکان هایی که اقدام به فروش می کنید در دسترس باشند. مانند انواع روش های پستی ، تیپاکس ، پیک موتوری و ..
8 – سرعت بارگزاری فروشگاه
عوامل متعددی بر سرعت فروشگاه تأثیر میگذارند، و پیشبینی نحوه عملکرد فروشگاه همیشه ساده نیست. بهترین راه برای تعیین این موضوع، بازدید از سرویس های ویژه تعیین عملکرد فروشگاه و مشاهده اینکه آیا تاخیری در زمان پردازش وجود دارد یا خیرمی باشد. مشتریان قبل از خرید شما را به دلیل سرعت پایین فروشگاه رها می کنند. این یک تصور اولیه ناخوشایند در ذهن مشتریان شما ایجاد می کند.
برای سایت خود به فضای ذخیره سازی کافی و پهنای باند نیاز دارید. حتی اگر فروشگاه آنلاین شما در ابتدا کوچک باشد، به فضایی برای گسترش نیاز دارید .
9- قابلیت ادغام
احتمالا کسب و کار اینترنتی شما از ابزارها و نرم افزارهای مختلف، از حسابداری گرفته تا راه حل های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده می کند. در یک دنیای ایده آل، چندین مورد از این ابزارها برای به حداکثر رساندن نتایج ، یکپارچه می شوند یا به صورت موازی عمل می کنند. فروشگاه شما، به ویژه، باید تا حد امکان با سایر ابزارهای تجاری شما ادغام شود. علاوه بر این، API های متعدد (رابط برنامه نویسی برنامه) را می توان برای دسترسی و ادغام ویژگی ها و ابزارهای اضافی مورد استفاده قرار داد.
10- قالب سفارشی سازی شده
یکی از ویژگی های حیاتی فروشگاه اینترنتی این است که شما باید یک قالب مخصوص وب سایت خود داشته باشید. اگر توسعهدهنده وب ماهری نیستید، اینکار را به بسپارید تا به سادهسازی فرآیند راهاندازی فروشگاه شما کمک کند. یک سیستم تجارت الکترونیکی باید متناسب با محصول خود ، سبک خاصی از طراحی قالب را ارائه دهد . برای مثال قالب فروشگاههای ورزشی یا لباس . این استراتژی روندهای فعلی طراحی و رنگ را برای آن نوع کسب و کار در نظر می گیرد و شروع را حتی آسان تر می کند.
11- محصولات دیجیتال
چیزهایی که زمانی به عنوان چیزهای فیزیکی ارائه می شدند، مانند سی دی، کاست های صوتی و بازی های ویدئویی، اکنون فقط به صورت دیجیتالی در اینترنت ارائه می شوند. فروشگاه شما باید کاملاً از این محصولات پشتیبانی کند زیرا آنها می توانند حاشیه سود قابل توجهی را ایجاد کنند.
12- سازگار با موتورهای جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به طور مداوم به عنوان یک ویژگی کلیدی تجارت الکترونیک شناخته می شود. تقریباً هر مشتری نیازهای خود را در موتورهای جستجو مانند Google جستجو می کند. برای موتورهای جستجو بسیار مهم است که فروشگاه آنلاین شما را به درستی فهرست و بهینه کنند. ترافیک ارگانیک برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی ضروری است. دسته بندی مناسب و بهینه سازی صفحات و تصاویر محصول به طور فزاینده ای به یک جزء حیاتی برای اطمینان از نمایش فروشگاه شما در نتایج موتورهای جستجو تبدیل می شود.
13- سایت واکنش گرا
خریداران آنلاین به طور فزاینده ای ترجیح می دهند محصولات شما را از طریق گوشی هوشمند یا تبلت خریداری کنند. بنابراین، فروشگاه شما باید در دسترس و مناسب برای دستگاه های تلفن همراه باشد. این قابلیت در حال افزایش محبوبیت است، اما همه راهحلهای تجارت الکترونیک کنونی دارای صفحات وب سازگار با موبایل نیستند. فروشگاه شما باید از AMP (صفحات موبایل شتاب دهنده) برای کاربران تلفن همراه پشتیبانی کند، زیرا به بهینه سازی موتورهای جستجو کمک می کند.
14- گزارش ها و تحلیل ها
فروشگاه شما باید بتواند فروش، بازپرداخت و فاکتورها را از جمله موارد دیگر ردیابی کند تا حداکثر میزان بینش یا هوش تجاری را به شما ارائه دهد. علاوه بر قابلیتهای ردیابی و گزارشدهی، فروشگاه اینترنتی شما باید ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیک و دادهها در مورد نحوه تعامل مشتریان با صفحات سایت شما داشته باشد. بسیاری از این سؤالات را می توان با یک پلتفرم تحلیلی قوی که در ویترین فروشگاه ادغام شده است، پاسخ داد.
15- امتیازدهی و نظرات مشتریان
هر سایت فروشگاهی باید دارای بخشی برای ثبت امتیاز و ثبت نظر محصولات داشته باشد. هیچ چیز به اندازه ارجاع مشتریان راضی اطمینان بخش نیست. علاوه بر این، امتیازهای منفی به صاحب فروشگاه کمک می کند تا برای بهبود محصول تلاش کند. علاوه بر این، از خریداران در جلوگیری از خرید محصولات معیوب از یک وب سایت محافظت می کند. امتیازها همچنین به تعیین اینکه کدام اقلام در فروشگاه شما بالاترین سطح رضایت مشتری را ارائه میدهند کمک میکند.
16- نماد اعتماد الکترونیکی
یکی از راه های افزایش فروش و جذب مشتری، داشتن نماد الکترونیکی است. همچنین برای دریافت درگاه آنلاین پرداخت نیز شما به اینماد نیاز دارید . با داشتن نماد در سایت، مشتریان اعتماد بیشتری خواهند کرد و فروش محصولات بالاتر می رود.
17- پشتیبانی کاربردی و آسان
برخی از فروشگاه های اینترنتی به دلیل پشتیبانی ضعیف و دیر هنگام، مشتری های خود را از دست می دهند و استقبال چندانی از این سایت ها نمی شود؛ بنابراین برای حل این مشکل می توانید از پشتیبانی آنلاین در وب سایت خود استفاده نمایید تا سوالات مشتری را حتی در زمان خرید، پاسخ دهید.
18- گارانتی محصول
باید به مشتریان این امکان را داد که در صورت عدم رضایت از محصول خریداری شده، محصول را برگردانند یا تعویض کنند. ضمانت هایی مانند بازگشت وجه و تعویض کالا باعث جلب اعتماد مشتریان خواهد شد و این امکان را بوجود می آورد که مشتری در خرید های بعدی هم به فروشگاه شما سر بزند.